۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
تعداد بازدید: ۲۸۲۷۹۷
رئیس اسبق کل بانک مرکزی گفت: زمانی که دولت بانک‌ها را مکلف به تکالیفی می‌کند که از توان آن ها خارج است، بانک ها مجبور به پذیرش پول و جذب نقدینگی می‌شوند که نقدینگی بیشتر نیز باعث افزایش پول و تورم می‌شود.
کد خبر: ۳۵۰۳۱

ردپای دولت در افزایش تورم | نتیجه مکلف شدن بانک‌ها جذب پول و افزایش نقدینگی است

دلایل کمبود کالا‌های تولیدی|کارخانه‌هابه علت کمبود نقدینگی زیر ظرفیت اسمی مشغول کارند|قاچاق کالای یارانه بگیر مهار شود!

محمود بهمنی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در رابطه با مهار تورم به پایگاه خبری تحلیلی خطوط   گفت:

 کالاهایی که از یارانه دولتی استفاده می‌کنند به علت پایین بودن قیمت نسبت به محصولات سایر کشور‌ها به خارج از کشور قاچاق و باعث کمبود کالا و افزایش تقاضا می‌شوند که نتیجه آن رشد قیمت و تورم است.

مهار تورم از چند وجه و بعد بررسی می‌شود که یکی از آنها عرضه محصولات است. با افزایش تولید، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها پر می‌شود و می‌تواند افزایش اشتغال را نیز در کنار خود داشته باشد، اما در شرایط فعلی کارخانه‌های ما به علت کمبود نقدینگی زیر ظرفیت اسمی خود مشغول به کار هستند که باید در این قسمت دولتمردان کمک‌هایی کنند تا تولید کنندگان بتوانند محصول بیشتری را تولید و روانه بازار کنند که در این صورت عرضه با تقاضا همخوانی پیدا می‌کند و تورم نیز کاهشی می‌شود.

ردپای دولت در افزایش تورم | نتیجه مکلف شدن بانک‌ها جذب پول و افزایش نقدینگی است

قاچاق کالاهای یارانه بگیر مهار شود

نمایندهٔ دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد ادامه داد:  بعضی از کالاهایی که در تولید از یارانه دولتی استفاده می‌کنند، به علت پایین بودن قیمت نسبت به محصولات سایر کشور‌ها به خارج از کشورقاچاق و باعث کمبود کالا و افزایش تقاضا می‌شوند که نتیجه آن رشد قیمت و تورم است که باید با خروج کالاها از راه قاچاق  شدیداً مبارزه شود.

دولت باید بدهی‌های خود را به بانک‌ها تسویه نماید چرا که با افزایش نقدینگی،بانک‌ها می‌توانند تسهیلات بیشتری را به تولیدکنندگان ارائه دهند.

 

ردپای دولت در افزایش تورم | نتیجه مکلف شدن بانک‌ها جذب پول و افزایش نقدینگی است

 

عدم پرداخت بدهی دولت به بانک ها برابر با کاهش تسهیلات 

نماینده ایران در صندوق بین‌المللی پول تصریح کرد:  دلیل دیگری که باعث رشد تورم می‌شود افزایش نقدینگی است. دولت باید بدهی‌های خود را به بانک‌ها تسویه نماید، چرا که با افزایش نقدینگی، بانک‌ها می‌توانند تسهیلات بیشتری را به تولید کنندگان ارائه دهند و نتیجه آن افزایش تولید و عرضه کالا می شود، اما زمانی که دولت بانک‌ها را مکلف به تکالیفی می‌کند که از توان آن ها خارج است، بانک ها مجبور به پذیرش پول و جذب نقدینگی می‌شوند که نقدینگی بیشتر باعث افزایش پول و تورم می‌شود.

برچسب ها: دولت مهار تورم قاچاق نقدینگی افزایش تورم بانک های پول ملی کارخانه ها کالاهای اساسی واحد های تولیدی
ارسال نظر
آخرین اخبار